Tuesday, July 02, 2013

Bekam @ Cupping

Dua minggu lepas saya buat bekam atau in English, it is called as 'cupping'. Yelah kan..Bekam sekarang memang guna bekas-bekas kecil comel yang nampak macam cawan tu. No more tanduk kerbau okay. Lepas tu tekap kat badan. Jadi lah 'cupping' kekdahnyer:-)

Jangan tak tau, Bekam ni suatu Sunnah yang sangat-sangat digalakkan. Hadis Rasullah SAW: Jika ada ubat yang dapat menyembuhkan penyakit, maka Bekam juga dapat menyembuhkannya" HR Malik.

Bekam bagus untuk keluarkan darah kotor yang ada toksid (racun) berbahaya dari badan melalui permukaan kulit. Maksudnya, Bekam ni juga merupakan salah satu cara 'detoksifikasi' yang sesuai dan selamat. Tapi ingat, jangan pulak main redah je buat Bekam ye. Orang yang nak buatkan Bekam tu kena la yang bertauliah i.e. yang belajar cara-cara Bekam dengan betul dan selamat and yang paling penting alatan yang digunakan untuk Bekam perlulah selamat.

Selain untuk keluarkan darah kotor, melalui Bekam juga kita dapat tahu penyakit-penyakit yang ada atau yang nak datang kat kita. Bagus betul lah. Cegah sebelum kena. 

Saya buat Bekam dengan kawan mak kat kampung @ Melaka. Nama makcik tu Rogayah. Siap bawak assistant lagi. Tapi lupa lah pulak nama kakak ni. Oh lupa pulak. Pesakit makcik Rogayah untuk hari tu ada 2 orang. Saya and my friend Fieza. Yang bestnya, makcik ni datang bagi service kat rumah. So kami tunggu jelah doctor datang rumah kan sambil berbaring-baring tengok TV & bergossip. Muahahaha...

Ini lah Makcik Rogayah & Menantunya..Nampak tak bag hitam tu? Haa...dalam tu semua barang-barang Bekam dia..Nampak sempoi je kan Makcik ni. Jangan memain korang..Certified 'Cuppers' ni..Hehehehe..

Kat KL ni kalau nak buat Bekam memang mahal lah. Ikut berapa banyak cawan atau point Bekam. Secawan atau satu point tu dalam RM 5 ke RM10 jugak lah kalau tak silap. Maknanya, lagi banyak darah kotor lagi mahal la lan. Tapi Makcik ni charge RM50 untuk satu badan and dia Bekam sampai darah kotor habis dalam 3 kali termasuk buang angin. Banyak point pulak tu. Belakang badan je penuh tak masuk kat tangan & lutut pulak lepas tu kan..Nak tengok sendiri punya kat belakang badan memang tak nampak la kan. Jeling yang si Fieza punya je lah.. Hehehe...tergelak-gelak tengok cawan-cawan Bekam tu melekap kat badan dia.

Lebih kurang camni lah rupanya badan kitaorang haritu..p/s: ni gambar hiasan semata-mata yer..

Lepas Bekam memang la ada kesan lebam and bekas parut tapi lama-lama hilang lah. Jangan risau ye. Mine within 1 week dah hilang bekas cuma ada 1 bulat je yang lambat sikit nak hilang.

Sakit ke tak? Alah macam kena gigit semut je.. Time dia cucuk-cucuk sikit dengan jarum. Tapi kalau yang jenis berwap banyak (air) memang tambah sikit lagi la pedihnyer..macam kena gigit kerengga..

Right after buat Bekam rasa letih sikit. Tapi esoknya memang rasa ringan badan.

Selamat Mencuba!

XOXO,
Fadh Hassan

No comments:

Post a Comment

linkwithin